Hoe overtuig ik potentiële klanten met productfoto's?

Kopen zonder iets te hebben gezien, het gebeurt amper nog. Meestal willen mensen iets vasthouden of uitproberen. Iets wat voor jou als verkoper op Bol.com onmogelijk is. Dus, om dat te compenseren, moet je twee keer zo hard werken om je producten op een excellente manier aan te bieden middels foto’s. In deze post laat ik je 7 manieren zien hoe je jouw foto's kunt optimaliseren en jouw conversieratio kan verbeteren.

Hoogtepunten uit deze Blog

  • Ga voor foto’s die kwaliteit uitstralen;
  • Vermijd stockfoto’s;
  • Plaats je foto’s in de juiste context;
  • Speel in op de drie psychische kernelementen‍

1. Gebruik hoogwaardige kwaliteit foto’s

Dit punt zou eigenlijk niet eens aangehaald moeten worden, toch zijn er veel verkopers op bol.com die er voor kiezen om productfoto’s van AliExpress te gebruiken. Vaak is de kwaliteit niet goed (of je moet dit laten optimaliseren). Zonde en schadelijk voor je conversieratio, want we denken namelijk in afbeeldingen.

 Ter illustratie:

  • ·  Facebook campagnes met visuele content genereren 65% meer engagement dan campagnes zonder visuele content.
  • ·  Content met relevante beelden krijgt 94% meer views dan puur tekstuele content.

‍

Weet dus hoe belangrijk het is dat je productfoto’s geoptimaliseerd zijn.

‍MADE is een voorbeeld van hoe je juist dient om te gaan met productfoto’s. Zoals je ziet kiezen zij er bewust voor om hun product zo goed mogelijk te etaleren met een kwaliteitsfoto. Je ziet dat de bank op deze manier er goed uitziet, toch? Zorg er dus vooral voor dat je foto’s van goede kwaliteit zijn. Mocht je het even kwijt zijn; foto’s dienen minimaal 500 x 500 pixels te zijn met een maximum van 6000 x 6000. Inzoomen kan vanaf 1200 x 1200 en je afbeeldingen dienen tussen de 30 KB en 25 MB groot te zijn.

Voorbeeld productfoto product research tool Bol.com
Bron

‍2. Gebruik actiegerichte afbeeldingen

Naast een goede kwaliteit van de foto’s, is het nemen van foto’s uit verschillende hoeken verstandig. Je wilt immers een goed beeld neerzetten van het product op allerlei verschillen de manieren. Hieronder een aantal voorbeeldfoto’s die laten zien hoe je een dynamisch en compleet beeld neerzet.

Best Made weet op een originele manier een van de oudste gereedschappen van de mensheid subtiel te presenteren.

‍

Voorbeeldfoto van een bijl voor product research tool bol.com
Bron

‍

Tweede product foto bijl product research tool bol.com
Bron

En een goede actiefoto.

Voorbeeld foto man met bijl product research tool bol.com
Bron

Deze foto’s tezamen zorgen ervoor dat ze een merk neerzetten met gevoel. Iets dat de uiteindelijke klant belangrijk vindt. Stel je voor dat je (of nu al) je eigen private label hebt. Dan wil je dit toch ook?

‍3. Geef context

Naast dat je wilt dat je foto’s van goede kwaliteit zijn en uit verschillende hoeken wordt belicht, zal het ook helpen om het product in een specifieke context te plaatsen.

Uiteindelijk worden artikelen gekocht op basis van drie psychische kernelementen. Wanneer je inspeelt op deze drie elementen, middels een “oplossing”, beïnvloed je jouw potentiële klant maximaal. De drie psychische kernelementen zijn: het technische element, het sociale element en het emotionele element. Voor elk element wil je een oplossing aandragen. Stel je even voor dat jij een anti-slip mat voor kleine kinderen in de badkamer wilt gaan verkopen en nadenkt over waarom een moeder zit product zou willen hebben.

De emotionele oplossing die het product heeft, richt zichzelf op het wegnemen van de zorgen over het uitglijden op zich. Dit is dus intern gericht en de basis van de wens naar dit artikel (een interne angst).

De technische oplossing die het product heeft is simpel; een kind glijdt niet uit. Dit is dus de "praktische" oplossing en geeft de moeder een veilig gevoel. Hierdoor verdwijnt ook haar interne angst.

De sociale oplossing die het product heeft, is dat de moeder bezorgd lijkt om de veiligheid van haar kind en dat andere dus ook zo zien. Hierdoor straalt ze zorgzaamheid uit naar de buitenwereld. Dit is dus extern gericht. Mensen vinden het belangrijk wat een ander van hen vindt.

Creëer dus een beeld van je product waardoor je inspeelt op alle drie de punten.

Make My Day weet op een originele en pakkende manier hun kleding te presenteren door  het direct te laten dragen. Hierdoor zie je meteen wat de technische oplossing is (o.a. niet nat worden). De emotionele oplossing zit in het “vertrouwen” dat iemand heeft omdat ze er goed uit ziet en daardoor meer zelfvertrouwen heeft (intern). De sociale oplossing zit in het “er leuk uitzien” en dat te horen van anderen (extern).

‍

Voorbeeld foto vrouw product research tool bol.com
Bron

4. Vermijd stockfoto’s te alle tijden

Mensen hebben door of ze kijken naar een stockfoto of niet. In dit onderzoek van de NN-group komt naar voren dat echte mensen op foto’s beduidend meer aandacht krijgen. Eigenlijk worden de stockfoto’s volledig genegeerd.

Wees vooral eerlijk tegen jezelf.. het gebruik van stockfoto’s draagt niet bij aan meer conversies. Je doet er zelfs je cijfers waar je zo hard voor werkt waarschijnlijk meer kwaad dan goed mee.

5. Trek aandacht naar je producten

Denk ook na over welke elementen je verder in je foto’s wilt stoppen. Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom er vooral in de gezondheidssector  zo bijzonder veel gedaan wordt met lachende mensen die iets voordoen?  Dat lees je in dit onderzoek. Ik adviseer je nu niet om enkel lachende mensen in je productfoto’s te gebruiken maar denk na over hoe je een soortgelijk effect kan creëren.

Product foto onderzoek product research tool bol.com
Bron

‍6. Ken je doelgroep

Voor de artikelen die je op bol.com verkoopt kan het zomaar zijn dat je te maken hebt met een hele specifieke doelgroep. Mocht je iets van artikelen voor het vissen verkopen, kun je er vanuit gaan dat de meeste klanten mannen zullen zijn. In dit onderzoek is gekeken naar hoe mannen en vrouwen naar dezelfde afbeelding kijken van een jonge vrouw.

‍

Foto onderzoek product research tool bol.com
Bron

Het opvallende was dat de mannen aangaven in de vragenlijst, nadat werd gemeten waar ze naar keken, dat ze het meeste naar de ring hadden gekeken. Daar was niks van waar. Het was in het onderzoek overduidelijk dat ze voornamelijk oog hadden voor het decolleté van de vrouw. Ook voor jouw producten op bol.com is het erg handig om na te denken over waar het oog van jouw klant op zou kunnen vallen.

Weet dus welke foto’s en welk element van je foto de meeste (langdurige) aandacht vragen van je potentiële klant.

‍7. 360 graden moet je nooit vergeten

DueMaternity.com, een aanbieder van artikelen voor zwangere vrouwen en nieuwe moeders, verhoogde haar conversie met 27%, door het gebruik van foto’s die 360 graden kunnen draaien. Voorheen gebruikte ze tweedimensionale foto’s. Zo zie je maar weer hoe “klein” een aanpassing hoeft te zijn voor een groot effect.

Mocht Bol.com 360 graden foto's gaan ondersteunen, doe er dan je winst mee!

Conclusie

Plaats je foto’s in een setting waarbij  je potentiële klant direct ziet wat het doet door in te spelen op de technische, emotionele en sociale aspecten. Wanneer je dit kunt combineren met waar jouw doelgroep zijn oog op zal laten vallen, heb je krachtige productfoto’s die je conversieratio zullen boosten.

Bryan Delmee
Co-founder, Verkoper op Bol.com

Aan de slag met Sellevate

Doe op de eenvoudigste manier doeltreffend marktonderzoek. Houd simpel je eigen kansen in beeld.
Prijzen
© 2022 Sellevate, Alle rechten voorbehouden
KVK-nummer: 84409134