Wat is product research?

Product research, oftewel productonderzoek, is het verzamelen van informatie en data over één of meerdere potentiële producten op platformen zoals bol.com of Amazon. Met deze data en informatie kun je beoordelen of een product winstgevend zou kunnen zijn en welke mogelijkheden een product heeft. Hierdoor kun je een beslissing maken of je het product wel of niet wilt inkopen en aanbieden op bol.com. Bij de start van je productonderzoek krijg je heel veel informatie en data. Voordat je begint is het daarom belangrijk dat je weet naar welke criteria en kenmerken je tijdens het productonderzoek moet kijken. In een later stadium ga je aan de slag met het daadwerkelijk beoordelen of een product winstgevend is of niet. Voor nu is het belangrijk dat je weet waar je op moet letten en welke platformen en manieren je kunt gebruiken om je eerste producten te vinden.

Het starten van je productonderzoek kan lastig zijn als je niet weet waar je moet beginnen. De eerste belangrijke stap die veel verkopers vergeten is het zoeken naar een overkoepelende categorie of niches van producten. Op deze manier kun je op een snelle manier vele producten tegelijk onderzoeken. Wanneer een interessante categorie je opvalt, kun je verder gaan zoeken naar producten in deze categorie. Van ieder product is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie op te halen om te kunnen bepalen of het product winstgevend is én of het product potentie heeft. Denk hierbij aan het aantal reviews, de gemiddelde prijs, het aantal verkopers en het aantal en de kwaliteit van de foto’s. Om deze stap effectief uit te kunnen voeren kun je een gratis proefperiode nemen op een product research tool zoals Sellevate. Hierbij kun je gebruik maken van verschillende oplossingen om de informatie van dit proces op te halen. Wanneer deze informatie een positief beeld geeft van het product, kun je doorgaan naar de volgende stap: de winst bepalen.

De twee basiscriteria: winst & winstmarge

Elke onderneming moet winst maken, wil het levensvatbaar zijn. De winst van de onderneming is altijd leidend voor het voortbestaan van de onderneming, ongeacht wat voor een soort onderneming je hebt en hoe groot deze is. De winst van een onderneming is het saldo dat je overhoudt nadat alle kostenposten van de omzet zijn afgehaald. Naast de winst, is ook de winstmarge een belangrijk getal. De winstmarge zegt iets over de verhouding van de winst ten opzichte van de omzet die je draait. 

De winst is een absoluut getal en de winstmarge is een verhoudingsgetal uitgedrukt in een percentage. 

De reden dat je dit moet weten, is omdat jij tijdens het verkopen op bol.com jezelf het meest gaat richten op het creëren van een zo’n hoog mogelijke winstmarge per product. Dus ondanks dat bol.com veel taken van je overneemt, heb je zelf ook nog genoeg werk te verzetten.

Wanneer je vijftig producten verkoopt op bol.com, heb je - over het algemeen - meer werk aan het onderhouden van klantvragen, het inkoopproces en alle andere randzaken die erbij horen dan wanneer je tien producten verkoopt. Als je gemiddeld een lage winstmarge per product hebt, zal je meer producten nodig hebben om genoeg winst te behalen. Meer producten geven meer werk en dat is juist niet wat je wilt. Daarom is de winstmarge zo belangrijk: omzet is leuk, maar het gaat om winst. Om dit wat duidelijker te maken voor je zie je hieronder twee voorbeelden.

Situatie 1

Je verkoopt 15 verschillende artikelen op bol.com. Per artikel draai je €3.500 omzet per maand. De winstmarge per product is 15%. Aan elk artikel heb je per week 1.5 uur werk. De totale omzet in deze situatie is €52.500 per maand en je houdt hier €7.875 netto aan over. Per maand heb je 90 uur werk aan het onderhouden van al je producten. Per uur verdien je dan omgerekend €87,50.

Situatie 2

Je verkoopt 10 verschillende artikelen op bol.com. Per artikel draai je €2.500 omzet per maand. Je winstmarge per product is 35%. Aan elk artikel heb je per week 1.5 uur werk.

De totale omzet in deze situatie is €25.000 per maand en je houdt hier €8.750 netto aan over. Per maand heb je 60 uur werk aan het onderhouden van al je producten. Per uur verdien je dan omgerekend €154,83.

In situatie 2 verdien je 56,50 % meer per uur. Dat is behoorlijk. Je werkt daarnaast ook nog eens 30 uur minder.

Uiteindelijk bepaal jij met welke hoeveelheid winst je tevreden bent, maar optie 2 ziet er aantrekkelijker uit dan optie 1, toch? Probeer jezelf te focussen op een winstmarge tussen de 20% en 30% per product. Dit is geen harde eis, maar je maakt het jezelf wel veel makkelijker in de toekomst.

De potentie van een product

Een ander criteria naast een goede winstmarge, is de potentie van een product. Met de potentie van een product wordt bedoeld dat je de mogelijkheid hebt om het product aan te passen in de toekomst, zodat je er een (klein of groot) imperium omheen kunt bouwen. Dit wordt ook wel optimaliseren genoemd. Wanneer een product potentie heeft, vergroot je de kans om er in de toekomst een continue geldstroom uit te halen - ook wel een duurzaamheid genoemd. Zie dat als een motor die altijd blijft draaien. De potentie van een product wordt vergroot door de volgende zaken:

  1. Je leverancier biedt de mogelijkheid om het product te private labelen. Private labelen houdt in dat je een eigen merk in de markt zet. Het is een goede manier om jezelf te onderscheiden van de rest.
  2. Het product biedt de mogelijk om aan te bieden als een bundel met een ander product. Ook dit is een effectieve manier om jezelf te onderscheiden van de concurrentie.
  3. Het product opereert in een specifieke niche. Dit hangt gedeeltelijk samen met punt wanneer je een product aanbiedt waar mensen bewust voor kiezen - en dus niet algemeen is - wordt de potentie van een product ook vergroot.
  4. Het product bevat zoveel mogelijk winstgevende kenmerken.

Tip:

focus op een winstmarge van 20% tot 30%. Alles daarboven is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Houd ook rekening met de mate van potentie van een product dat je wilt inkopen.

Bryan Delmee
Co-founder, Verkoper op Bol.com

Aan de slag met Sellevate

Doe op de eenvoudigste manier doeltreffend marktonderzoek. Houd simpel je eigen kansen in beeld.
Prijzen
© 2022 Sellevate, Alle rechten voorbehouden
KVK-nummer: 84409134