Online marketplaces wordt ook wel een marktplaats/online platform genoemd. Het is een B2C en/of B2B e-commerceplatform via een website of applicatie, waarbij externe verkopers de mogelijkheid krijgen om het assortiment aan te bieden en te verkopen.
Bron: Businessdoeje
Binnen online marketplaces maken we onderscheid in 3 soorten.
1. Verticale marketplaces
Verticale marketplaces verkopen verschillende merken, producten of diensten van één product groep. Denk hierbij aan Vinted, deze marketplaces is enkel voor tweedehands kleding.
2. Horizontale marketplaces
Via horizontale marketplaces verkopen verschillende merken, producten of diensten maar ze hebben allemaal iets met elkaar te maken. Bijvoorbeeld booking.com, je kunt onder andere hotels, auto’s, vluchten boeken/huren maar het is allemaal gerelateerd aan ‘reizen’.
3. All-in-one marketplaces
De all-in-one marketplaces verkopen vrijwel alles. Het is niet gericht op één bepaalde doelgroep of productcategorie. Denk hierbij aan bol.com, Marktplaats of Amazon.
– Gebruik maken van het grote bereik. Je kunt mee liften op het grote bereik dat de marketplace al heeft
– Gratis (indirecte) marketing. De marketplace beschikt over een groter marketingbudget dat zij inzetten voor het platform. Dus ook indirect voor jouw producten.
– Makkelijk internationaal verkopen. Dankzij een marketplace bereik je laagdrempelig en relatiefmakkelijk een internationaal publiek. Daarbij hoef je zelf niet je artikelen te vertalen of om te rekenen naar een andere munteenheid.
Steeds meer online verkopers vinden het lastig om een keuze te maken en kiezen er daarom voor om zowel via een marketplace als via een eigen webshop artikelen te verkopen. Je kunt je dan op verschillende manieren profileren en kijken wat jouw doelgroep het meeste aantrekt. Vind je het lastig om het overzicht te bewaren tussen diverse kanalen? Dan is Sellevate iets voor jouw! Het dashboard is zo ingericht dat je je eigen webshop en marketplace kunt koppelen. Op deze manier behoud je het overzicht en zie je al je bestellingen in één keer. Daarnaast kun je via Sellevate gebruik maken van Product Research, zo ben je concurrenten altijd een stapje voor.
Marktplaces worden vaker gebruikt dan je denkt. Soms heb je niet altijd direct in de gaten of het er een is. In 2022 zijn de meest gebruikte marktplaces in Nederland:
1. Facebook Marketplace
2. Bol.com
3. Amazon
4. Marktplaats
5. Etsy
6. e-Bay
7. fruugo
8. beslist.nl
Vergeet niet dat Google Shopping steeds groter wordt maar dit is officieel geen marketplace. Klanten worden doorgestuurd naar je webshop in plaats van dat Google er tussen zit en het geld incasseert. Dus eigenlijk is Google Shopping een prijsvergelijker.
Bron: Shopify