Product research (productonderzoek) is het verzamelen van informatie en data over één of meerdere potentiële producten. Met de data en informatie beoordeel je of een product winstgevend is en welke mogelijkheden een product heeft. Je onderzoekt met welke producten je het beste je assortiment kunt uitbreiden. Beslis aan de hand van je product research of je het product opneemt en gaat aanbieden op jouw verkoopkanaal.
Bepaal vooraf welke kenmerken voor jou belangrijk zijn om je keuzes op te baseren. Er komt veel data en informatie uit product research. Daarom wil je vooraf bepalen welke criteria je mee neemt in je onderzoek. In een later stadium bepaal je of het product winstgevend is en bij jouw onderneming past.
Elk bedrijf moet winst maken om te kunnen overleven. De winst is het saldo dat je overhoudt nadat alle kosten van de omzet zijn afgehaald. Naar winst, is ook winstmarge een belangrijk getal. Dit zegt iets over de verhouding van de winst ten opzichte van de omzet die je draait. ‘Winst is een absoluut getal en de winstmarge is een verhoudingsgetal uitgedrukt in percentage’.
Bekijk dus ook de verhouding van het aantal verkopen. Verkoop je heel veel producten, dan ben je meer tijd kwijt aan het onderhouden van klantvragen, inkoopproces en andere randzaken. Helemaal wanneer je minder producten verkoopt in verhouding. Als je winstmarge dus relatief laag is, zul je meer producten moeten verkopen om genoeg winst te maken. Meer producten geven meer werk. Daarom is winstmarge belangrijk.
Situatie 1 Je verkoopt 15 verschillende artikelen op bol.com. Per artikel draai je €3.500 omzet per maand. De winstmarge per product is 15%. Aan elk artikel heb je per week 1.5 uur werk. De totale omzet in deze situatie is €52.500 per maand en je houdt hier €7.875 netto aan over. Per maand heb je 90 uur werk aan het onderhouden van al je producten. Per uur verdien je dan omgerekend €87,50.
Situatie 2 Je verkoopt 10 verschillende artikelen op bol.com. Per artikel draai je €2.500 omzet per maand. Je winstmarge per product is 35%. Aan elk artikel heb je per week 1.5 uur werk. De totale omzet in deze situatie is €25.000 per maand en je houdt hier €8.750 netto aan over. Per maand heb je 60 uur werk aan het onderhouden van al je producten. Per uur verdien je dan omgerekend €154,83. In situatie 2 verdien je 56,50 % meer per uur. Dat is behoorlijk. Je werkt daarnaast ook nog eens 30 uur minder.
Uiteindelijk bepaal jij met welke hoeveelheid winst je tevreden bent, maar optie 2 ziet er aantrekkelijker uit dan optie 1, toch? Probeer jezelf te focussen op een winstmarge tussen de 20% en 30% per product. Dit is geen harde eis, maar je maakt het jezelf wel veel makkelijker in de toekomst.
Bron: Sellevate e-book
Naast winstmarge is de potentie van een product een criteria. Daarmee wordt bedoeld dat je de mogelijkheid hebt om het product in de toekomst aan te passen. Zodat je er een klein of groot imperium om heen kunt bouwen. Dit wordt ook wel optimaliseren genoemd. Wanneer een product potentie heeft, vergroot je de kans om er in de toekomst continue geldstroom uit te halen. Wanneer heeft een product potentie?
1. Je leverancier biedt de mogelijkheid om het product private te labelen. Dus je kunt er je eigen merk van maken. Zo onderscheid je jezelf van concurrenten
2. Het product biedt de mogelijkheid om aan te bieden als bundel met een ander product.
3. Het product opereert in een specifieke niche.
4. Het product bevat zoveel mogelijk winstgevende kenmerken.
Ontdek via Sellevate welke producten de meeste potentie hebben.
Tip: Focus op een winstmarge van 20% tot 30%. Meer is altijd goed, maar houd rekening met de mate van potentie als je dat product wilt inkopen.
Om de kenmerken te achterhalen beginnen we met 'Klantvraag'.
De klant betaald voor een product met een reden. Ze hebben het product nodig, het lost een bepaald probleem op of het vervult een behoefte of wens in.
1. Is het een product dat een fysiek ongemak oplost?
2. Is het een product dat bijgevuld moet worden?
3. Is het een product dat een probleem oplost?
4. Is het een product dat inspeelt op emoties/uiterlijk?
5. Is het een product dat gekocht wordt voor een ander?
Je zoekt producten die aan een wens of behoefte van jouw doelgroep voldoet. Daarnaast zijn er nog een aantal factoren waar je rekening mee moet houden. Maak de juiste afweging in wat het beste bij jou en je bedrijf past. Product Research doe je door verschillende kenmerken af te wegen.
Producten met een hoge prijs
o Een hoge prijs wordt vaak geassocieerd met hoge kwaliteit. Klanten schrikken niet zo snel van een hoge prijs als wordt gedacht.
Vermogen om te onderscheiden
o Creëer meerwaarde door het onderscheidend vermogen van een product. Bieden concurrenten zich op een unieke manier aan. Lever bijvoorbeeld een extra gratis product mee.
Het aantal concurrenten
o Wordt niet afgeschrikt door aantal concurrenten. Dat betekent juist dat er vraag naar is vanuit de consument. Je wil niet een té hoge concurrentie hebben, dan is er weinig tegenop te bieden. Te weinig concurrentie betekent vaak dat er weinig vraag is vanuit de consument, tenzij het een nieuw product op de markt is.
Seizoensgebondenheid
o Verandert de vraag door het jaar heen? Sommige producten verkopen nu eenmaal beter in bepaalde periodes van het jaar. Je wilt voorkomen dat je een product inkoopt dat het alleen in de winter of zomer goed doet, zoals een zwembad. Probeer een product te kiezen dat het hele jaar stabiel verkoopt. Deze zullen in bepaalde periodes meer verkopen en in sommige minder maar dan heb je meer stabiliteit.
Vergroten van je aanbod in een niche
o De mogelijkheid tot het bouwen van een niche. Sommige producten lenen zich perfect voor om er een geheel assortiment omheen te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan een cocktailset, waarbij je shakers of limoenpers kunt toevoegen.
De kwaliteit van je product
o Het meest belangrijke kenmerk is de kwaliteit van het product. Producten die niet goed werken zorgen voor veel retouren en slechte reviews. Zorg dat je goede kwaliteit levert en behoud goed contact met je leveranciers.
Lees binnenkort het tweede gedeelte van onze blog.
Bron: shopfactory