Trends e-commerce 2023

February 14, 2023
Sellevate

Wat zijn de e-commerce trends van aankomend jaar? Speel als ondernemer hier slim op in. Je kunt niet alles bepalen maar houd rekening met deze factoren. Op die manier speel je in op de behoefte van je klanten.

Aanhoudende recessie

Vanwege politieke onrust, geven consumenten minder uit. Dit zal nog een tijdje aanhouden. Het is dus lastiger voor ondernemers om klanten te trekken, te overtuigen om iets te kopen én zorgen dat ze het niet terug sturen. Hoe hard de economie precies zal krimpen is lastig te zeggen. Sinds de corona crisis zijn e-commerce winkels

Conversietools

Zorg dat je tools optimaal zijn. Naast Google Analytics, heat maps, user testing en A/B-testen moet je kritisch zijn op welke tool je gaat gebruiken. Houd je klanten extra nauwlettende in de gaten in tijden van crisis. Je moet nóg beter je best doen om je te onderscheiden en klanten binnen te halen.

Klanten behouden

Focus op het behoud van bestaande klanten, vaak neem je ze voor lief. Klantbinding is een noodzakelijke voorwaarden voor op de lange termijn. In deze tijd kun je nog beter op je support focussen en je bestaande klanten behouden. Klanten kijken in tijden vaker naar ‘het goedkoopste aanbod’. Indien je loyaal naar je klant bent, zal die dat ook andersom zijn.

-        Plaats recensies op je website

-        Biedt geschikte betaalmethode voor je klanten aan

-        Geef loyale klanten korting of beloon ze op een andere manier

Tweedehands spullen

Dit is natuurlijk al langer gaande, maar komt aankomende jaar in de lift. Een vaak gebruikte term hiervoor is ‘recommerce’. Het verkopen, hergebruiken, recyclen of doorverkopen van spullen. Dit komt niet alleen door de crisis maar ook door duurzaamheid. Voornamelijk jonge consumenten zijn bereid extra te betalen voor duurzame producten.

Daarnaast is recommerce een mogelijkheid om extra inkomsten te genereren. Het doorverkopen van spullen kun je in eigen hand houden. Daardoor verhoog je het vertrouwen van klanten, je bindt ze en je voorraad is effectiever.

Omnichannel

De definitie van omnichannel is dat de consument geen kanalen meer ervaart, maar één bedrijf. Er is één uniforme ervaring, één prijs, één levertijd etc. De combinaties tussen kanalen worden actief gestimuleerd.

Omnichannels zijn belangrijk om een groter bereik te krijgen, tevreden klanten, meer omzet en betere beschikbaarheid. Behandel je klanten alsof het vrienden en familie zijn.

Apps

De applicaties zijn belangrijker dan ooit. Probeer altijd in contact te kunnen staan met je klant. Er komen steeds meer apps bij maar consumenten hebben behoefte aan een ‘alles-in-een’-app. Waarbij ze één op één support kunnen krijgen, winkelen, betalingen beheren, verzendingen kunnen bekijken. Eigenlijk waar alle contactpunten samen komen.

Dit zijn de belangrijkste e-commerce trends voor 2023 volgens Sellevate.

Bron: retailtrends

Probeer sellevate nu twee weken vrijblijvend uit!

Sluit je aan bij meer dan 2400 actieve gebruikers