Phygital: online en offline

November 21, 2023
5 min
Sellevate

“Physical + digital = Phygital a process that integrates the two to craft ease, convenience, and autonomy in the consumers journeys, creating a hybrid buying experience.” Mix the online en offline world.

Bron: mjvinnovation

In deze blog vertellen we je alles over phygital, de combinatie van de fysieke en online wereld en hoe je ze elkaar kunt laten versterken. Zorg voor een naadloze overgang om meer klanten voor je te winnen.

Met phygital wordt de combinatie van offline en online communicatie bedoeld, een samentrekking van physical en digital. Denk bijvoorbeeld aan de productinformatie die mensen op hun smartphone zoeken als zij fysiek aan het winkelen zijn. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 50% van de consumenten gebruik maakt van online bronnen tijdens het winkelen.

Bron: managementsite

Tegenwoordig speelt psygital een belangrijke rol bij het aantrekken van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten. De integratie van diverse kanalen moet naadsloos zijn. De customer journey moet goed inspelen op de behoeftes van de klant. Op die manier krijg je meer betrokkenheid, meer loyaliteit en dus meer omzet.

Zoals eerder genoemd maakt 50% van de consumenten gebruik van online bronnen gedurende het winkelen. Denk bijvoorbeeld aan prijsvergelijkingen, andere modellen, andere kleur opties of specificaties die duidelijker zijn weergegeven. Andersom wordt er aan winkelbezoekers gevraagd om enkele gegevens in te dienen in ruil voor een beloning in de mail. Fysieke winkels leveren over het algemeen een betere ervaring dan de online webshops. Om je complete brand zo sterk mogelijk te maken is het belangrijk om dit zoveel mogelijk samen te trekken.

Zo zien we sinds Covid-19 de verandering op terrassen waarbij je met een QR-code scant om je drinken en/of eten te bestellen. Die worden vervolgens wel fysiek gebracht naar de juiste tafel. Daarnaast zijn er tegenwoordig apps van kledingwinkels die een virtuele passpiegel hebben. Hierbij komt de online en offline wereld goed samen. Het lijkt alsof je in een fysieke winkel bent en past, terwijl dat online gebeurt. Verder zijn er meubelzaken waarmee je middels hologrammen 3D producten kunt tonen in de app, om te zien hoe deze in je huis zouden passen. De fysieke winkels gebruiken ook steeds vaker online tools om de combinatie te versterken. Denk bijvoorbeeld aan tablets die de exacte voorraad weergeven. Daarbij maken ze geen onderscheid in het online of offline verkrijgbaar zijn.

Waar moet je dan allemaal rekening mee houden om psygital toe te passen in jou bedrijf?

  • Makkelijk/doeltreffend: zorg het zo makkelijk mogelijk en comfortabel is voor een klant om een aankoop te doen. Door online en offline te combineren maakt de afstand tussen ‘window shoppen’ en het moment van aankoop kleiner.
  • Onafhankelijk/zelfstandig: biedt je product/dienst via meerdere kanalen aan. Je potentiële klanten krijgen zo zelf de kans om te beslissen via welk kanaal ze over gaan tot aankoop. Dit brengt een grotere doelgroep met zich mee maar ook meerdere interacties met meerdere verkooppunten. Het is voor de klant belangrijk dat zij zelf bepalen HOE ze overgaan tot aankoop.
  • Meeslepend: Klanten kiezen zelf uit welk deel van de ervaring (customer journey) zij deel van uitmaken. Ze kiezen zelf voor online, offline of de combinatie van beide. Binnen elk onderdeel bevinden zich entertainment elementen binnen het koperstraject.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je psygital zo goed mogelijk werkt in jou bedrijf?

  1. Zorg dat je extra aandacht geeft een strategie die over de meerdere kanalen wordt gebruikt. Dankzij deze tactiek integreer je de diverse kanalen. Stel daarbij één centraal doel: betrek je publiek. Stel de klant dus centraal binnen de strategie verwerking.
  2. Gebruik acties voor zoals online als offline. Ondanks dat het 2 verschillende platformen zijn, zijn er genoeg manieren om ze samen te brengen. Zorg dat de campagne de verkoop stimuleert, de klantrelaties uitbreid en dat er noodzaak is om beide kanalen te gebruiken. Zo is de klant genoodzaakt om de verschillende kanalen te leren kennen/gebruiken.
  3. Technologie is je beste vriend. Apparaten en technologie is een verbinding tussen de fysieke en digitale wereld. Dit hoeft niet veel te kosten door speciale apps te ontwikkelen, maar een kleine aanpassing kan al veel waarde toevoegen. Zoals een website die ook geschikt is om op mobiele telefoons te openen.
  4. Zorg voor een onvergetelijke ervaring. Experience marketing wordt steeds groter en belangrijker, verras je klanten op een unieke manier. Tegenwoordig zijn mensen meer opzoek naar sensatie en ervaring dus verwerk dit in je campagne.

Conclusie

Zorg dat phygital online en offline naadloos overlapt tussen verschillende kanalen om zo je klanten een consistente winkelervaring aan te bieden. De drempel tussen offline en online moet zo laag mogelijk zijn en andersom. De klanten hebben meer zeggenschap dan ooit, ze beslissen zelf wanneer, waar en hoe ze gaan winkelen. Om aan deze wens te voldoen moet je diverse kanalen op een creatieve manier inzetten.

Lees meer interessante blogs van Sellevate.

Probeer sellevate nu twee weken vrijblijvend uit!

Sluit je aan bij meer dan 2400 actieve gebruikers