Reviews zijn steeds belangrijker doordat vaak eerst reviews worden gelezen voordat een consument overgaat tot aankoop. Het belang van goede reviews wordt hoger gerankt dan die ene euro goedkoper. Zorg dus voor genoeg en het liefste goede reviews onder je artikelen. Er zullen ook enkele negatieve reviews bij komen, ga er dan verstandig mee om.
Voornamelijk jongeren lezen reviews vaker en kritisch. We hebben enkele tips op een rij gezet om je te helpen hoe je omgaat met reviews.
1. Maak het makkelijk
Als klanten veel moeite moeten doen om een review te plaatsen, dan haken ze af. Zorg dat het zo makkelijk mogelijk is door bijvoorbeeld buttons te plaatsen in je e-mails waarom ze direct op de juiste pagina komen. Zorg ook altijd dat het mobielvriendelijk is, via die weg plaatsen mensen snel een review.
2. Speel in op eigen behoefte
Ruim 50% van de klanten tussen de 18 en 35 jaar leest reviews voordat ze een aankoop doen. Speel dus in op deze behoefte door te zorgen voor genoeg reviews en waardering van de reviews.
3. Reageer op reviews
Door te reageren op reviews komen zo’n 12% meer reviews binnen. Door ook op negatieve reviews te reageren krijgen klanten het idee dat er naar ze geluisterd wordt. Daarnaast wekt het meer interactie en zullen klanten de negatieve reacties minder zwaar tillen.
4. Timing voor reviews
Het is belangrijk om dit goed te timen, dit is afhankelijk van een product. Een maaltijd eet je direct, dus daarvoor kun je vrij snel een reviewverzoek voor sturen. Voor sommige artikelen heeft de klant wat langer de tijd nodig om een mening te vormen zoals een fiets. Zorg dus ook dat er geen verzoek voor een review binnenkomt voordat het product is gearriveerd bij je klant.
5. Wees voorzichtig met belonen
Stimuleer je klanten om een review te plaatsen door een korting of cadeau te bieden. Maar doe dit nooit structureel, dat ondermijnt de kwaliteit van reviews.
6. Gebruik je social media kanalen
Heb je enthousiaste en trouwe volgers op social media? Vraag dan of zij een review willen plaatsen. Zorg daarbij dat het door klikken naar de review weinig klikken kost.
7. Alternatieven
Krijg je weinig reviews binnen via automatische e-mails? Probeer het eens op een andere manier zoals telefonisch bellen, een sms of app. Wellicht zijn de klanten dan wel gemotiveerd om een review te plaatsen.
8. Probeer een later moment
Laat niet alleen je automatische mails bepalen. Probeer buiten dat moment om eens je klanten te mailen met een vraag voor een review. Wellicht kwam het de eerste keer niet uit.
9. Review laten zien
Laat op zoveel mogelijk plekken je reviews zijn. Benadruk voor je klanten dat de mening belangrijk is voor je.
Policy van reviewsBekijk wat de policy van reviews is zo hanteert bol.com regels waarbij ze in de hand houden welke reviews zij mogen verwijderen. De voorwaarden maken zij zelf en zijn aanpasbaar. Mocht je twijfelen of een review wel goed gekeurd word, lees dan de voorwaarden.
Om via Google reviews te krijgen moet je een geverifieerd bedrijf hebben. Zorg dus eerst dat Google je bedrijf erkent. Probeer zoveel mogelijk klanten te herinneren dat ze reviews kunnen plaatsen. Volgens Google policy mag je geen beloning geven in ruil voor een review.
Conclusie
Behaal reviews binnen op een goede manier en timing is hierbij erg belangrijk. Wellicht is het even zoeken naar de ideale timing en wat de beste wijze is om ze binnen te halen. Eenmaal reviews binnen, ga er dan goed mee om. Bedank je positieve reviews en probeer voor de negatieve een oplossing te bieden of in ieder geval te reageren. Toon je reviews op zoveel mogelijk plekken zodat potentiële klanten ze makkelijk zien.
Naast goed omgaan met je reviews nog meer tips om je onderneming te boosten? Lees dan op Sellevate.nl hoe je dat doet.