Vanaf januari 2024 verschuift Amazon zich grotendeels naar third party verkopers, waar zij voorheen voornamelijk first party verkopers hadden. In dit artikel leggen we je uit wat dit precies inhoudt.
First party sellers (1p): een verkoper krijgt direct een inkooporder van de marketplace, de marketplace verkoopt vervolgens deze producten door aan de klant. De verkopende partij handelt de facturering af met de marketplace. (Business-to-Business relatie)
Third party seller (3p): verkopers verkopen producten via het platform van de marketplace direct aan de consument. De verkopende partij handelt de facturering af met de consument, en de marketplace ontvangt daarvoor een commissie. (Business-to-Consumer relatie)
De laatste jaren zijn steeds meer marketplaces aan het focussen op 3P-verkopers. Bij 1p-verkopers nemen zijn een financieel risico doordat ze moeten investeren in een voorraad en magazijnkosten. Marketplaces willen graag een zo klein mogelijk risico en daarom verschuiven zij zich naar 3p-verkopers.
Aan de 1p-verkopers zijde zien we ook dat de voorkeur vaker uitgaat naar het 3p-model. Op die manier hebben ze meer regie over de content, aanbod en prijzen op marketplaces. Bijkomend voordeel voor merkeigenaren en fabrikanten is dat zij de overstap maken naar marketplaces, waarbij ze zelf meer regie in handen hebben. Daarbij bepalen ze volledig een eigen assortiment waarbij snel nieuwe producten worden aangeboden.
Een ander voordeel van de verschuiving is dat het prijsbeleid meer te sturen is. Waarbij je bij het 1p-model competitieve prijzen ziet om verkoopvolumes te halen, indien zij met een voorraadoverschot zitten. Is dat bij een 3p-model niet van toepassing.
Wellicht vraagt dit om een aanpassing in je eigen e-commerce bedrijf. Ondernemers worden gedwongen om in plaats van Business-to-Business het bedrijf te richten op Business-to-Consumer. Belangrijkste punten:
1. Logistiek (niet meer uitbesteden aan de marketplace)
2. Klantenservice (reactie binnen 24uur)
3. Administratie (factuur per klant)
Door deze aanpassingen zijn er steeds meer online ondernemers die daardoor gebruikmaken van een fulfilment bedrijf. Zij nemen al het extra werk uit handen. Let daarbij wel op dat het fulfilment ook een marge vraagt per product.
De meeste marketplaces bieden deze service ook aan. Zoals bol.com (LVB), Amazon (FBA en Cdiscount (FBC). Gezamenlijk wordt dit Fulfilment by marketplace (FBM) genoemd.
Voor veel ondernemers is het aantrekkelijk zodat je warenhuis niet vol staat, en garantie hebt op een snelle levertijd. Op die manier win je makkelijk het koopblok van je concurrenten.
Bron: Vendiro