White en Grey Spots

January 26, 2023
Sellevate

Wat zijn de White en Grey Spots?

Je hebt vast wel eens van de term White en Grey Spots gehoord, maar wat betekent het nu precies? White en Grey Spots is een term die bol.com en andere online marketplaces gebruiken om producten aan te duiden die gewild zijn. Maar nog niet worden aangeboden of tegen betere voorwaarden verkocht moeten worden. De White Spots zijn namelijk producten waar vraag naar is en die nog helemaal niet zijn aangeboden op de online platformen. De Grey Spots zijn producten waar volgens bol.com verbeteringen in aangebracht moeten worden. Bij deze verbeteringen kun je denken aan één of meer van de volgende punten: de prijs, de levertijd of de algehele product kwaliteit.

De lijsten waarin de White en Grey Spots staan worden ieder kwartaal uitgebracht door bol.com. Dit doen zij via het partnerplatform. De lijst geeft inzicht in de producten waar bol.com zelf van aangeeft dat er behoefte aan is, duidelijke verkoopkansen dus. Vanuit het zoekgedrag op bol.com wordt de lijst samengesteld. Vrijgegeven verkoopkansen, heel veel makkelijker gaat het niet worden toch?

Bron: Bol.com

Hoe doorzoek je de White en Grey Spots?

Het vinden van producten die passen bij je assortiment is nog niet zo eenvoudig. De lijst van White en Grey Spots is namelijk zo lang, dat je met simpelweg scrollen niet veel resultaat boekt. Om winstgevende producten te achterhalen, is de opbouw belangrijk. Er zitten meerdere niveaus in de lijsten.

Hoofdcategorieën

Het hoogste niveau is een Winkel of Hoofdcategorie genoemd. Van deze hoofdcategorieën zijn er ongeveer 25. Dit zijn niet precies dezelfde hoofdcategorieën als op bol.com zelf. Daardoor kan het doorzoeken nog wel eens lastig zijn, maar hieronder lees je hoe je hierbij geholpen kan worden.

Subcategoriën

Na de hoofdcategorieën komt het volgende niveau, het Productgroep of Subcategorie niveau. Onder iedere hoofdcategorie hangen mogelijk meerdere subcategorieën. Soms zijn dit er maar één of twee maar in andere gevallen loopt dit op tot wel 500. De ene keer zijn subcategorieën breed ingestoken qua assortiment, maar soms ook heel specifiek.

Producten

Als diepste niveau heb je de echte producten, de White en Grey Spots. Deze hebben een aantal kenmerken namelijk:

  • Merk
  • Spot type
  • Potentieel
  • Maandelijkse bezoekers
  • Marktprijs

Gebruik deze kenmerken om een selectie te maken van interessante verkoopkansen die bij jouw aanbod passen. Het zijn juist vaak niet de best verkochte producten online, waardoor juist de kansen ontstaan. Winstgevende artikelen aanbieden kan ook door de beste randvoorwaarden te hebben. Denk aan levertijd, een goede klantenservice of kwaliteit. 

Praktisch voorbeeld

Door te denken in deze niveaus ga je veel sneller te werk. We hebben een voorbeeld omschreven: 

Stel je hebt een sportwinkel en gaat op zoek in de White en Grey Spots. Je selecteert de Hoofdcategorie sport. Daarna ga je op zoek naar de juiste Subcategorie, je ziet Ballentas en kiest hiervoor.Er blijven nog maar enkele producten over die voldoen aan deze zoekcriteria. Vervolgens heb je nog de optie om te filteren in de overgebleven producten. De filters bestaan uit de eerder genoemde kenmerken van de producten. Je selecteert Spot type Grey Spot en bent op zoek naar producten van minimaal dertig euro. Nu blijft er nog maar één product over dat voldoet aan alle criteria! Tijd om dit product verder te onderzoeken en toe te voegen aan je assortiment.

Wat Sellevate doet voor jou

In een excel zoeken is natuurlijk niet ideaal, daarom presenteren we bij Sellevate de White en Grey Spots in het Product Research gedeelte van onze tool.

Zoeken

Het doorzoeken van de White en Grey Spots is bij Sellevate gestructureerd in de eerder genoemde niveaus. Ten eerste presenteren we de hoofdcategorieën. Bij iedere hoofdcategorie staat een bijpassende afbeelding en wordt er vermeld hoeveel subcategorieën er zijn binnen die hoofdcategorie. Daarnaast wordt ook vermeld hoeveel White en Grey Spots er in de betreffende hoofdcategorie bevinden. Dit maakt een keuze maken al een stuk makkelijker.

Nadat er een hoofdcategorie geselecteerd is, tonen we de subcategorieën. Eerder werd er al genoemd dat het aantal subcategorieën binnen een hoofdcategorie kan verschillen tussen één of 500. Om deze makkelijker te doorzoeken maken we hier bij Sellevate een groepering in. Dit betekent dat vergelijkbare subcategorieën samen zijn gebracht. Zo worden de subcategorieën Outdoorjas, Outdoorrok en Outdoorjurk gegroepeerd onder de naam Outdoor. In het interface is het nog steeds mogelijk om één specifieke subcategorie te bekijken maar het is ook mogelijk om een subcategorie groep  te bekijken. Daarnaast zijn er bij de subcategorieën makkelijke zoek- en sorteermogelijkheden toegevoegd.

Nu er ook een keuze gemaakt is uit subcategorieën toont Sellevate alle White en Grey Spots binnen deze selectie. Hier komen de filtermogelijkheden aan bod. Voor alle eerder genoemde kenmerken zijn er filtermogelijkheden opgenomen in Sellevate. Je kiest dus heel makkelijk waar je naar op zoek bent. Zijn het White Spots of zijn het Grey Spots. Selecteer een type product of stel een marktprijs in. Door te filteren vind je precies de verkoopkansen waar jij naar op zoek bent.

Bestaande data

Indien een product uit de White en Grey spots voortaan op bol.com is aangeboden, is de data van het product bij Sellevate bekend. Deze data is dan ook direct voor jou inzichtelijk. Zo is het mogelijk om te kijken waar het product zich bevindt in de bol.com categorieboom. Maar het is ook mogelijk om het product te gaan volgen waardoor Sellevate de omzet en andere belangrijke statistieken voor je gaat bijhouden. Daarnaast geven we bij alle White en Grey Spots handige links zodat je direct het product kan opzoeken op andere marketplaces.

Aanbevelingen

Sellevate heeft het zoeken naar White en Grey Spots makkelijk gemaakt door jou aanbevelingen te geven. Binnen het dashboard ziet Sellevate welke producten jij als ondernemer al verkoopt, op basis daarvan maken we aanbevelingen. Zo zie jij direct waar verkoopkansen zitten in de White en Grey Spots. De hoofdcategorie en subcategorie die het beste bij jou assortiment past, kiezen we voor je uit. Daarnaast heb je de keuze om zelf ook een categorie te kiezen. Misschien wil je het wel eens over een andere boeg gooien, of een nieuwe winkel starten. De aanbevelingen geven duidelijk inzicht in welke verkoopkansen bij jouw passen. 

Concluderend zijn de White en Grey Spots een enorm belangrijke lijst vol met groei kansen voor jouw online e-commerce winkel. Met behulp van Sellevate weet je wat er past bij jouw assortiment en benut je deze kansen optimaal.

Probeer sellevate nu twee weken vrijblijvend uit!

Sluit je aan bij meer dan 2400 actieve gebruikers